Thunderbird herstellen na update

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
fox153
Berichten: 55
Lid geworden op: 28 April 2009, 16:57
Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; rv:2.0.1) Gecko/20100101 Firefox/4.0.1

Thunderbird herstellen na update

Berichtdoor fox153 » 13 Juli 2011, 12:53

Ik heb ietwat ondoordacht een upgrade gedaan van TB3 naar TB5. Daarbij heb ik bij de melding dat bij de add-ons ook lightning zou worden uitgeschakeld, over het hoofd gezien. De andere niet-compatible add-ons kan ik wel missen maar lightning niet. TB5 startte vlot op, natuurlijk zonder lightning.
Toen heb ik als herstelactie de computer via een Windows herstelpunt naar een eerdere situatie (1 dag eerder) laten terugzetten in de verwachting dat ik dan weer TB3 zou terugkrijgen. Na herstart van de computer bleek TB3 niet meer op te starten. Ook een herinstallatie van TB3 (zonder de vorige te de-installeren) werkte niet. TB3 reageerde niet meer.
Toen maar TB5 geïnstalleerd in een een nieuw profiel om tenminste weer te kunnen e-mailen en daarnaast Sunbird geïnstalleerd om de agenda's uit het oude TB-profiel te kunnen importeren. Dit bleek wel aanwezig maar leeg!
Na copiëren van diverse (mail)mappen uit het oude naar het nieuwe TB-profiel zijn alle bewaarde mails en het archief weer terug maar er staan een aantal mappen dubbel vermeld, deels leeg! Deels bij de diverse accounts maar ook in het Algemene Postvak IN. Zie de schermafdrukken in de bijlagen.
Vragen:
Welke mappen in mijn profiel moet ik verwijderen om de dubbele kwijt te raken?
Is er nog een kans dat mijn oude lightning-inhoud nog ergens terugvindt? Ik wil die dan importeren in de nieuw geïnstalleerde versie.

Graag jullie hulp, alvast bedankt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
Laatst gewijzigd door fox153 op 14 Juli 2011, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11586
Lid geworden op: 5 Maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
Mozilla/5.0 (X11; Linux i686; rv:5.0) Gecko/20100101 Firefox/5.0

Re: Thinderbird herstellen na update

Berichtdoor adri » 14 Juli 2011, 21:46

Systeemherstel (van Windows) is zelden tot nooit een oplossing voor problemen met andere (niet MS) programma's. Zoals je nu gezien hebt.
Ik zou in jouw geval de standaard diagnose eens stap voor stap doorlopen.
Alleen de eerste stap (een back-up maken) kun je overslaan. Die back-up heb je -hopelijk- nog van voor het probleem en moet je gebruiken voor de stappen in de standaard diagnose.
Vervolgens zou je de nieuwste Lightning kunnen installeren die wel compatibel is met TB 5:
https://addons.mozilla.org/en-US/thunde ... lightning/
Afbeelding

fox153
Berichten: 55
Lid geworden op: 28 April 2009, 16:57
Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; rv:2.0.1) Gecko/20100101 Firefox/4.0.1

Re: Thunderbird herstellen na update

Berichtdoor fox153 » 16 Juli 2011, 18:13

Adri, de nieuwe lightning heb ik geïnstalleerd. Mijn vraag is waar in mijn oude profiel ik de inhoud van mijn agenda kan vinden. Het enige bestand dat ik kon importeren bleek leeg te zijn. Ik heb de indruk dat update naar TB5 niet zoals aangegeven Lightning zou uitschakelen maar volledig gewist heeft. En dat is natuurlijk niet zo netjes. Uitschakelen ja, wissen nee!!

Verder heb ik alle bewaarde mailtjes weer terug. Het probleem is de dubbele (lege) mappen te verwijderen zonder het profiel te beschadigen. De oorzaak van het probleem is het kopiëren van de mailmappen naar het nieuwe profiel. Op de vraag: vervangen of bewaren heb ik steeds gekozen voor opslaan en oude bewaren. Im zie mappen die genummerd zijn (2), 0 KB bevatten of geen extensie hebben, bv. msf. Kunnen die weg?
Ik ga dus geen her-installatie doen volgens de standaard-diagnose. Alles werkt nu en dat wil ik zo houden. Ik wil alleen die dubbele mappen kwijt.
Laatst gewijzigd door fox153 op 18 Juli 2011, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11586
Lid geworden op: 5 Maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
Mozilla/5.0 (X11; Linux i686; rv:5.0) Gecko/20100101 Firefox/5.0

Re: Thunderbird herstellen na update

Berichtdoor adri » 16 Juli 2011, 19:51

TB verwijdert helemaal geen gegevens van uitgeschakelde add-ons. Van Windows systeemherstel ben ik daar niet zo zeker van...
Je kunt .msf bestanden zonder problemen verwijderen, dat zijn slechts indexeringsbestanden en worden gewoon weer nieuw aangemaakt.

Die lege mappen kun je m.i. gewoon verwijderen. Mocht je daar wat schrik voor hebben, maak dan eerst even een back-up.
Afbeelding

fox153
Berichten: 55
Lid geworden op: 28 April 2009, 16:57
Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; rv:2.0.1) Gecko/20100101 Firefox/4.0.1

Re: Thunderbird herstellen na update

Berichtdoor fox153 » 18 Juli 2011, 17:30

Ik heb eerst een back-up gemaakt, een kopie van het complete profiel op de externe harddisk gezet en de Windows prullenbak leeggemaakt, zodat ik makkelijk kon zien wat ik terug moest zetten als een account niet meer werkte na de opschoonactie.
Toen per account de mappen in het profiel die volgens mij voor verwijdering aanmerking kwamen (dubbele namen met een cijfer erachter) verwijderd en telkens per account gecontroleerd of alles nog werkte.
Tenslotte had ik nog in een account een dubbele prullenbak staan met oude mails. Toen ik die prullenbak in TB leegmaakte verdween ook die prullenbak met inhoud en al.

Volgens mij is het probleem nu opgelost. Wijze les van dit verhaal: maak altijd een back-up en/of kopie van je profiel voor je een update uitvoert. En kijk daarbij goed welke (onmisbare) add-ons niet compatibel zijn en dus worden uitgeschakeld.

Adri, ik denk dat je gelijk hebt dat systeemherstel van Windows 7 onbedoeld dingen kan verwijderen, zoals in mijn geval de agenda-inhoud van Lightning.


Terug naar “Mozilla Thunderbird”