Achtergrond cel

Hier kun je je opmerkingen over de Nederlandse Nvu-vertaling kwijt. Nvu kun je gebruiken voor het maken van websites.
ewynant

Achtergrond cel

Berichtdoor ewynant » 27 November 2006, 11:14

Weet iemand hoe ik moet navigeren in mijn Nederlandse versie om onderstaande instructies uit te voeren?
Background images
It is possible to set a background image for a table or cell.
The CSS Specification in section 14.2.1 recommends
When setting a background image, authors should also specify a background color that will be used when the image is unavailable. When the image is available, it is rendered on top of the background color. (Thus, the color is visible in the transparent parts of the image).
The image appears behind anything else in the table. If the image is larger than the table the table is unaffected i.e. does not grow to accommodate the image, as much of the image as will fit is displayed. If the image is smaller than the table several options are offered e.g. the image may be centred or tiled horizontally, or vertically or in both directions until it fills the table.
To apply a background image
1. In 'HTML Tags' view click the tag for the table (or cell) while pressing the control key.
2. On the Status Bar right click on the highlighted tag.
3. Select ‘Inline Styles’, ‘Background Properties’.
You can then select the tiling and/or position properties as required.
thx, Erika

Frederik
Moderator

Berichtdoor Frederik » 30 November 2006, 13:42

Het is heel gemakkelijk om een afbeelding in te voegen in een tabel / cel en je kunt aan iedere cel een achtergrond kleur meegeven, maar vervolgens dan ook nog een keer achter een afbeelding ook nog een achtergrondafbeelding invoegen :?: Ik heb dat nog niet zien gebeuren.

Misschien kun je gewoon in het nederlands zeggen wat je precies wilt ?

Star Trek Voyager

Berichtdoor Star Trek Voyager » 13 December 2006, 19:02

ik snap wat je bedoelt, je wilt in een cel van een tabel een achtergrondplaatje, dus niet op de hele pagina.
ik zit ook met hetzelfde probleem, ik kan het niet vinden in NVU

nirwana
Beheerder

Berichtdoor nirwana » 13 December 2006, 21:35

Ik neem aan dat je al een tabel hebt gemaakt.
Dan ga je naar het menu Beeld < HTML-tags.
Daar zie je allemaal HTML-tags staan, zoals TABLE, TR en TD.
De TABLE is de tabel, TR is een rij van de tabel en TD is een cel in de tabel.

Als je in een cel van de tabel klikt dan zie je in de statusbalk (onderin beeld) een serie van dergelijke tags staan. Die gaan steeds dieper de tabel in: <body> is je complete document, <table> is je tabel en daarna komen tbody, tr en td.
Wil je de hele tabel een achtergrond-afbeelding geven, klik dan met de rechtermuisknop op <table> (in de statusbalk) en kies daar voor Inline stijlen en dan voor Achtergrondeigenschappen.

Dan krijg je een nieuw venster. Daarin selecteer je via de knop Bestand kiezen een achtergrondafbeelding. Vervolgens kun je ook nog allerlei andere eigenschappen instellen, bijvoorbeeld of de afbeelding in de tabel gecentreerd moet worden en of de afbeelding in de tabel herhaald moet worden of niet.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over GIMP, Mozilla, OpenOffice.org / LibreOffice, opensource en Windows 10 ]

Frederik
Moderator

Berichtdoor Frederik » 14 December 2006, 0:57

Je antwoord duizelt mij nu al en ga dat zeker uitproberen, maar dat is nou niet bepaald WYSWYG.

nirwana
Beheerder

Berichtdoor nirwana » 14 December 2006, 7:58

Frederik schreef:Je antwoord duizelt mij nu al en ga dat zeker uitproberen, maar dat is nou niet bepaald WYSWYG.
Toch wel. Nou ja, WYSIWYG dan. Zonder dat je de onderliggende HTML-code aanraakt wijzig je die nu toch. Maar als je je liever de bijbehorende HTML- en CSS-code die op dat moment worden gegenereerd eigen maakt dan vind ik het ook goed, hoor. Toch denk ik dat je op de manier die Nvu aanreikt het sneller voor elkaar hebt. Vooral als je later nog iets moet wijzigen, want dan weet je waarschijnlijk nog hoe je dat een vorige keer gedaan hebt.

Het gaat er hierbij vooral om dat je begrijpt hoe het werkt. Die wetenschap kun je namelijk een volgende keer weer gebruiken voor andere onderdelen van een pagina. Je kunt dus een bepaald element selecteren en dan daarop bepaalde opmaak toepassen.
Wel is het zo dat wanneer je CSS-regels voor een hele pagina of website wilt aanpassen je dat gewoon via het menu Extra > CSS bewerken moet uitvoeren. Op de manier die hierboven wordt beschreven wijzig je de opmaak van 1 enkel element op de pagina. Als dat een hele tabel is, dan kun je dat zo doen, maar als je wilt dat iedere tabel op de pagina of over de complete website dezelfde opmaak krijgt dan kun je dat dus beter via CSS-regels doen die niet alleen aan dat ene element gekoppeld worden.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over GIMP, Mozilla, OpenOffice.org / LibreOffice, opensource en Windows 10 ]

Terug naar “Nederlandse Nvu-vertaling”