koppelingtekst ander uiterlijk

Hier kun je je opmerkingen over de Nederlandse Nvu-vertaling kwijt. Nvu kun je gebruiken voor het maken van websites.
fred

koppelingtekst ander uiterlijk

Berichtdoor fred » 31 Oktober 2005, 14:31

wie kan mij vertellen hoe ik de koppelingtekst(naar een link)
NIET underlined kan weergeven

bvhd

nirwana
Beheerder

Berichtdoor nirwana » 31 Oktober 2005, 23:24

Klik in het Opties-scherm (te openen via het menu Extra) op de knop Lettertypen & Kleuren. Rechtsonder kun je dan "Koppelingen onderstrepen" uitschakelen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over GIMP, Mozilla, OpenOffice.org / LibreOffice, opensource en Windows 10 ]

Gast

Berichtdoor Gast » 4 November 2005, 15:02

nirwana schreef:Klik in het Opties-scherm (te openen via het menu Extra) op de knop Lettertypen & Kleuren. Rechtsonder kun je dan "Koppelingen onderstrepen" uitschakelen.

beste Martijn
bedankt voor je snelle reactie...........
alleen is in mijn versie van nvu.nl deze optie niet te vinden.
Onder 'extra->voorkeuren' zitten de tabbalden:
-algemeen'
-lettertypen
-nwe pagina
-geavanceerd, en dat is het.

misschien een andere tip?

fred

nirwana
Beheerder

Berichtdoor nirwana » 9 November 2005, 20:08

Oh jee, heb ik een antwoord gegeven voor Firefox ?!? Oeps, dat moet ik dan wel even goed maken... (Martijn schakelt even over naar Nvu)...

Dan duiken we in de CSS via het menu Extra > CSS Bewerken. Schakel daar voor het gemak de Geavanceerde Modus maar uit. Dan kun je op Regel klikken om een nieuwe CSS-regel aan te maken. Aan de rechterkant kies je voor stijl toegepast op alle elementen van een type (type beneden invullen) en daaronder vul je a in. Dat is namelijk het link-element in HTML-code.
Daarna klik je op de knop Stijlregel aanmaken. In de boomstructuur aan de linkerkant komt dan intern stijlblad te staan met daaronder die a.
Vervolgens klik je op het tabblad Tekst en dan kies je bij tekstversiering op Geen en dan klik je op Sluiten.

Nu kun je in Nvu een koppeling toevoegen. Het is alleen jammer dat Nvu die dan alsnog onderstreept weergeeft. Als je deze pagina opslaat en in een browser opent, dan zul je zien dat er de koppeling niet onderstreept is. Dat is dus nog een kleine tekortkoming in Nvu.

In de CSS-regel (die in de HTML-code is ingevoegd) ziet dit er overigens als volgt uit:

Code: Selecteer alles

a { text-decoration: none;    }
Doordat ik dat al wist, wist ik ook waar ik in Nvu moest gaan zoeken.

Tip: als je wilt dat er iets gebeurt wanneer iemand met de muisaanwijzer over de koppeling beweegt, voeg dan ook een regel toe voor a:hover. Daarin kun je bijvoorbeeld aangeven dat de koppeling dan wel onderstreept moet worden (of een andere kleur krijgt ofzo). Kijk overigens uit met het geven van een ander lettertype aan zoiets, want dat komt de webpagina doorgaans niet ten goede (wordt vaak onrustig omdat de tekst dan veelal verschuift).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over GIMP, Mozilla, OpenOffice.org / LibreOffice, opensource en Windows 10 ]

Terug naar “Nederlandse Nvu-vertaling”