Echte vertaling van NVU 0.5 beschikbaar!

Hier kun je je opmerkingen over de Nederlandse Nvu-vertaling kwijt. Nvu kun je gebruiken voor het maken van websites.
Gert-Paul

Echte vertaling van NVU 0.5 beschikbaar!

Berichtdoor Gert-Paul » 6 December 2004, 11:36

Inmiddels is NVU 0.5 echt uitgekomen - zie http://mozillanl.mozdev.org/

Er is nu een RC voor de Nederlandse vertaling van NVU0.5 beschikbaar! Hij is als torrent beschikbaar (kunnen we gelijk BT voor OpenMagazine testen) en ook op de HCCnet server.

Dit is alleen nog de Windows Installer. Op dit moment draai ik alleen nog Windows (binnenkort waarschijnlijk ook Linux) en daarom kan ik het nog niet goed testen om het zo openbaar aan te bieden. Linux build komt dus waarschijnlijk vanmiddag.

Waarom niet 0.6 zul je je misschien afvragen? 0.6 bevat oa helpbestanden en ik was al begonnen voordat 0.6 uit was. Ik wil dit een goede vertaling maken, zodat we hierna eigenlijk geen woorden meer hoeven te wijzigen.

Verder kunnen er best 1 of 2 mensen helpen met het vertalen van oa helpbestanden. Meldt het als je hiermee wilt helpen.

1 verzoek: Laat de torrent opstaan nadat je hem gedownload hebt, dat is waarom BT juist zo handig is voor zulk soort dingen
Laatst gewijzigd door Gert-Paul op 10 December 2004, 16:44, 3 keer totaal gewijzigd.

Gert-Paul

Berichtdoor Gert-Paul » 7 December 2004, 17:56

Zo, jullie zijn allemaal enthousiast . Heeft niemand commentaar of zijn er niet veel mensen in geïnteresseerd? ;)

Wat is er veranderd sinds gisteren:
- Suggesties van Martijn verwerkt
- Nederlandse spellingscontrole

Het is dus bijna klaar... :)

Het enige waar ik niet tevreden over ben is de term 'Genaamde verwijzing'. Suggesties zijn welkom..

Download!
Nieuwe torrent
HCCserver

Gast

Berichtdoor Gast » 7 December 2004, 20:28

Ziet er goed uit! Jammer dat het nog geen 0.6 is.
Waarom gebruik je niet anker voor anchor (gezien de knop ook niet gek misschien...)?
En is widget niet een wat vreemd woord?

Succes!

nirwana
Beheerder

Berichtdoor nirwana » 7 December 2004, 21:03

Gert-Paul schreef:Wat is er veranderd sinds gisteren:
- Suggesties van Martijn verwerkt
Dat ben ik (voor de duidelijkheid, aangezien er ook een andere Martijn is die zich met Mozilla-vertalingen bezig houdt)
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over GIMP, Mozilla, OpenOffice.org / LibreOffice, opensource en Windows 10 ]

Jan

Berichtdoor Jan » 7 December 2004, 21:06

Zo, jullie zijn allemaal enthousiast . Heeft niemand commentaar of zijn er niet veel mensen in geïnteresseerd? Wink

De interesse is er zeker, ik ga het dan ook binnenkort uitproberen. Alvast bedankt voor het gedane werk!

sc00zy

Berichtdoor sc00zy » 7 December 2004, 21:09

Ik heb zeker interesse en ben zeer zeker enthousiast over het feit dat Nvu nu vertaald wordt :)
Wanneer komt de vertaling voor 0.6 aangezien ik die gebruik?

Gert-Paul

Berichtdoor Gert-Paul » 7 December 2004, 21:22

Anonymous schreef:Ziet er goed uit! Jammer dat het nog geen 0.6 is.
Waarom gebruik je niet anker voor anchor (gezien de knop ook niet gek misschien...)?
En is widget niet een wat vreemd woord?

Succes!

Ik was met 0.5 begonnen en wilde het gelijk goed doen. Als 0.5 af is en 1 groot helpdocument vertaald is, verwacht ik dat 0.6 er zo ligt.

Anker kan ook wel, maar ik vind genaamd een beetje raar klinken..

nirwana
Beheerder

Berichtdoor nirwana » 7 December 2004, 21:25

sc00zy schreef:Wanneer komt de vertaling voor 0.6 aangezien ik die gebruik?
Des te sneller als iedereen zijn/haar steentje bijdraagt (bijvoorbeeld met het vertalen van de helpbestanden).

Als Gert-Paul aan kan geven om hoeveel helpbestanden het gaat en hoe deze het beste vertaalt kunnen worden (waar moet op gelet worden bij het vertalen ?) dan kan wie daar zin in heeft bij Gert-Paul een gedeelte van de helpbestanden opvragen om te vertalen. Als we zo steeds kleine stukjes vertalen dan ziet Gert-Paul snel genoeg of het de goede kant op gaat (zo niet, dan kan hij eenvoudig bijsturen). Volgens mij kunnen we daarmee redelijk snel een belangrijk deel van Nvu 0.6 vertalen.

Daarnaast: is er mogelijk nog iets herbruikbaar uit de helpbestanden van Mozilla (aangezien Composer daar ook deel van uitmaakt) ? Wel moeten die bestanden dan hoogstwaarschijnlijk zwaar gereviseerd worden aangezien Nvu sindsdien toch aanzienlijk verder ontwikkeld is.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over GIMP, Mozilla, OpenOffice.org / LibreOffice, opensource en Windows 10 ]

Gert-Paul

Berichtdoor Gert-Paul » 7 December 2004, 21:33

Ik heb alle helpbestanden even snel online gezet: http://home.hccnet.nl/e.vd.beek/NVU/help/ . Zo heeft iedereen een beeld om welke bestanden het gaat. publishing_help.xhtml en composer_help.xhtml zijn de grootste en belangrijkste. De rest is voor een groot deel van Firefox af te leiden, alleen sneltoetsen niet.

Als mensen willen helpen: graag. Vertel het voor je begint aan mij, zodat mensen geen dubbel werk gaan doen. Dat zou zonde zijn.
Ik zal binnenkort wel wat tips opstellen voor het vertalen.

Verder zouden we idd nog naar Composer kunnen kijken, maar ik verwacht daar niet zo veel van..

Tijsco

Berichtdoor Tijsco » 7 December 2004, 21:50

Gert-Paul schreef:
Anker kan ook wel, maar ik vind genaamd een beetje raar klinken..

Kwam ergens de term 'interne verwijzing' tegen. Is wel geen letterlijke vertaling van 'named anchor' maar dekt m.i. wel aardig de lading.
Freeware (zonder spyware) en open source software: Gratis Software Site

Gert-Paul

Berichtdoor Gert-Paul » 7 December 2004, 23:01

Bedankt allemaal voor de tips.

Nieuwe versie staat op de server met:
- Gelabelde posities
- Slimme bouwstenen

Zie downloadlinks in vorige posts..

Als het aan mij ligt wordt de versie voor Windows!

Gert-Paul

TEST versies voor Linux

Berichtdoor Gert-Paul » 8 December 2004, 9:06

Linux users opgelet:
Linux en een speciaal voor Fedora.

Let op! Deze zijn nog niet getest en kunnen dus misschien niet opstarten oid. Ik heb ze gewoon in windows ingepakt en ik hoop dat alles goed gaat. Zo niet, geef hier een gil!

Gert-Paul

Berichtdoor Gert-Paul » 9 December 2004, 18:56

Linux builds schijnen ook te werken heb ik van een bekende gehoord die Linux draait. Hier zit zeker iedereen op Windows? ;)

Wat mij betreft is dit dan 0.5. Ik zal vanavond wel met Martijn R. contact zoeken om dit op de mozdev servers te krijgen, zodat het voor iedereen beschikbaar is..

Naast de helpbestanden lijkt het trouwens of het vertalen van 0.6 niet heel veel werk is. Het belangrijkste is het overzetten van teksten die alleen in de source vertaalbaar zijn en kijken of er hiervan nieuwe dingen zijn bijgekomen. Als 0.5 op de server staat (met een kleine pagina voor extra uitleg) zal ik hier beter naar gaan kijken!

henri

Je doet GOED werk

Berichtdoor henri » 10 December 2004, 15:17

Hoi beste Gert-Paul

Is er nu al ergens een Nl versie voor Windows beschikbaar, hetzei Nvu 0.6 of,... Nvu 0.5 ?
En waar haal ik alles eventueel op, hoe doe ik het ?
Of wacht ik nog beter ? (Ik ben een domme leek van 62j)
Het is wel voor Win xp, en niet voor lunix hoor.
Ik kijk er in geval halsrekkend naar uit, ik wil mijn site hermaken, daarom.
Je doet GOED werk daarmee denk ik, want ik begrijp geen barst engels, hopelijk is het beter dan fp 2003 waar ik nu mee werk :wink:
Ik wacht om te installeren.

Vriendelijke groetjes
Henri
Ben 66j jong, nog wat leek in html, maar trek meestal wel mijn plan.
Werkte voorheen met Frontpage, NVU, nu KompoZer (hopelijk).

Gert-Paul

Re: Je doet GOED werk

Berichtdoor Gert-Paul » 10 December 2004, 16:42

henri schreef:Hoi beste Gert-Paul

Is er nu al ergens een Nl versie voor Windows beschikbaar, hetzei Nvu 0.6 of,... Nvu 0.5 ?
En waar haal ik alles eventueel op, hoe doe ik het ?
Of wacht ik nog beter ? (Ik ben een domme leek van 62j)
Het is wel voor Win xp, en niet voor lunix hoor.
Ik kijk er in geval halsrekkend naar uit, ik wil mijn site hermaken, daarom.
Je doet GOED werk daarmee denk ik, want ik begrijp geen barst engels, hopelijk is het beter dan fp 2003 waar ik nu mee werk :wink:
Ik wacht om te installeren.

Vriendelijke groetjes
Henri

NVU-NL 0.5 is uit!

Op http://mozillanl.mozdev.org/ is onderaan de pagina een link naar NVU 0.5-NL te vinden. Ik verwacht dat ik 0.6 ook redelijk snel af heb, omdat er niet veel veranderd is. Het enige probleem is dat sommmige teksten van NVU nog in het programma staan en niet in de aparte vertaalbestanden. Daarom moet ik die weer opnieuw in de code invoeren, dit kost het meeste werk.

Ik zal zometeen ook een bericht voor op de frontpage plaatsen.

Terug naar “Nederlandse Nvu-vertaling”