firefox en nvu= driewerf hoera! ie en nvu= helaas! help aub?

Hier kun je je opmerkingen over de Nederlandse Nvu-vertaling kwijt. Nvu kun je gebruiken voor het maken van websites.
limbekka

firefox en nvu= driewerf hoera! ie en nvu= helaas! help aub?

Berichtdoor limbekka » 2 Oktober 2007, 10:53

goede middag aan de geduldige vriendelijkheid hier,

op het forum kan ik hetzelfde probleem wel terugvinden, maar niet echt de
oplossing. ik ben aan mijn siteje aan het prutsen, is nog niet klaar maar je moet hem altijd eens up-loaden als je de problemen wil ontdekken.

in firefox doet hij al wat ik wil, ik probeer het ook simpel te houden, en die paar kevers die het niet doen kan ik aangepast krijgen.
hij staat daar netjes in het midden,

in IE staat hij gewoon even tegen de linkerkant te leunen, en denk ik dat mensen met een breedbeeld serieus veel grijs hebben rechts.

dus, ik zou hem graag in het midden krijgen bij IE-gebruikers, want niet iedereen is zo geweldig als wij om firefox te gebruiken, en ik zou willen weten hoe mensen met breedbeeld mijn site zien.

http://www.festeyn.be

controleren jullie even aub?

dank u wel :D
hoe vreemd kan men gaan? charly chaplin gaat vreemd, maar de buurvrouw ook...:-)

nirwana
Beheerder

Berichtdoor nirwana » 2 Oktober 2007, 20:22

Volgens www.handleidinghtml.nl/css/css-tabellen ... len11.html zou Internet Explorer 6 het geheel ook goed moeten uitlijnen als deze browser de pagina in standards-modus weergeeft. Dat lijkt hier nu echter niet het geval, want jouw pagina is valide HTML. De pagina is namelijk door Nvu gegenereerd en dat is vrijwel een garantie dat de pagina uit valide HTML-code bestaat.

Maar als je er een eenvoudige div omheen plaatst, dan krijg je alsnog het gewenste effect: <div style="text-align: center"> vlak na de <body> plaatsen en </div> vlak voor de afsluitende </body> in de code plaatsen zou het moeten doen. Daarmee help je ook IE om het goed te doen. Ik heb het net even getest en dat is net het zetje dat IE (versie 6 in mijn geval) nodig heeft.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over GIMP, Mozilla, OpenOffice.org / LibreOffice, opensource en Windows 10 ]

limbekka

Berichtdoor limbekka » 2 Oktober 2007, 22:04

dank je wel, ik ga jou repliek een keertje of 5 nalezen en uitpluizen, als ik het dan begrepen heb, dan zal het wellicht wel lukken, en anders vind je mij hier morgen terug, alvast oprecht bedankt...!
hoe vreemd kan men gaan? charly chaplin gaat vreemd, maar de buurvrouw ook...:-)

limbekka

Berichtdoor limbekka » 2 Oktober 2007, 22:07

euh, ik ben even aan het uitzoeken wat div is en zal jou niet lastig vallen met een vraag erover tot ik het zelf gevonden heb. nu is het nog chinees, wie weet zit ik vanaf morgen te wachten om iemand te helpen met hetzelfde probleem, en zal ik een blije mens zijn dat ik het weet uit te leggen. :D

nirwana
Beheerder

Berichtdoor nirwana » 2 Oktober 2007, 23:47

Ehrm, je moet dit in de code-view van Nvu aanpassen, want anders moet ik je waarschijnlijk ook nog uitleggen hoe je in Nvu moet lagen kunt werken (en dat weet ik zo ook niet uit mijn hoofd).

In jouw geval zie je nu een <body en even daaronder een <table staan.
Daartussen komt dan die beginnende div:
- <body
- <div style="text-align: center">
- <table

En op het eind:
- </div>
- </body>
- </html>

Ik hoop dat je het zo herkend als je naar de code van jouw pagina kijkt.
Zo niet, dan kan ik altijd nog een voorbeeld online zetten, zodat je de code daarvan kunt bekijken.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over GIMP, Mozilla, OpenOffice.org / LibreOffice, opensource en Windows 10 ]

limbekka

Berichtdoor limbekka » 3 Oktober 2007, 9:34

ge moet het maar weten, ge moet het maar weten!
hahaha, hartelijk bedankt martijn. heb het al even geprobeerd met de voorpagina, en zowaar, het lukt me nog ook!

tnx!!!!

limbekka

gelukt!

Berichtdoor limbekka » 5 Oktober 2007, 15:18

hoi martijn en anderen,

het is me gelukt over de hele site, nog een paar schoonheidsfoutjes
niet te na genomen.
ik heb julie nu lastig gevallen en zondar verpinken hebben jullie mij
geholpen, maar had ik dit zonder te moeten vragen ook kunnen weten,
staat dat standaard ergens vermeld bij nvu, die <div> en andere
toestanden? of zijn jullie echte cracks, en zijn deze euvels alleen aan
kenners omdat uit te spitten?

nog van harte bedankt,
ik hoop in de toekomst jullie hulp niet meer nodig te hebben :-)
steyn festeyn

nirwana
Beheerder

Re: gelukt!

Berichtdoor nirwana » 6 Oktober 2007, 10:23

limbekka schreef:ik heb julie nu lastig gevallen en zondar verpinken hebben jullie mij geholpen, maar had ik dit zonder te moeten vragen ook kunnen weten, staat dat standaard ergens vermeld bij nvu, die <div> en andere toestanden? of zijn jullie echte cracks, en zijn deze euvels alleen aan
kenners omdat uit te spitten?
Ga maar van dat laatste uit. Waarschijnlijk kun je het via via ook wel met Nvu op grafische wijze voor elkaar krijgen. Maar ook dan moet je toch wel weten wat je wilt bereiken. Nvu maakt code die aan de standaarden voldoet, Firefox voldoet ook aan deze standaarden. Microsoft Internet Explorer voldoet hier grotendeels aan, maar laat hier en daar steken vallen. Nu had je dus een constructie nodig waarmee je IE toch ook kon vertellen hoe jij het wilt.

Zelf gebruik ik geen Nvu voor websites, maar schrijf ik HTML- en CSS-code met de hand. Door dat zowel in Internet Explorer als ook in Firefox te testen leer je wel wat in welke browser goed werkt (en wat niet). Er komen hier op het forum wel meer mensen die op die wijze sites bouwen. Die weten er altijd net wat meer van af dan iemand die allang blij is dat hij/zij met Nvu een website in elkaar kan zetten.

Veel mensen maken een website op een dergelijke grafische (WYSIWYG) manier, zonder dat ze veel verstand hebben van de onderliggende HTML- en CSS-code. Dan is het maar goed dat er iets als Nvu is, want voorheen maakten deze mensen misschien wel websites met Microsoft Frontpage. Dat programma staat bekend om de bagger-code die het produceert. Daarmee bouw je doorgaans nogal eenkennige websites die het alleen goed in Internet Explorer doen.
Gelukkig bestaat Microsoft Frontpage nu niet meer, want ook Microsoft heeft ingezien dat het beter kan.

limbekka schreef:nog van harte bedankt, ik hoop in de toekomst jullie hulp niet meer nodig te hebben
Mocht je in de toekomst toch nog brandende vragen hebben, kom dan gerust nog eens langs. Soms kun je beter even een vraag stellen dan dat je er zelf tijden mee loopt te stoeien.
Met vriendelijke groet,

Martijn

Terug naar “Nederlandse Nvu-vertaling”