Sommige mails komen niet aan bij bestemmeling

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Torzan
Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; rv:56.0) Gecko/20100101 Firefox/56.0

Re: Sommige mails komen niet aan bij bestemmeling

Berichtdoor Torzan » 3 Oktober 2017, 18:14

Wat zegt de SMTP-log?

Om kort te zijn: als je een mail stuurt met 2 ontvangers en 1 ervan komt aan, is er niets met Thunderbird aan de hand zolang het header-veld niet beschadigd is en/of aan de juiste opmaak voldoet. Dit kan gebeuren door add-ons, maar die heb je niet (let op: andere thema’s vallen hier ook onder), en bij 1 ontvanger is dit nagenoeg onmogelijk.

Het enige dat overblijft is (...) zogenaamde beveiligingssoftware, antivirussoftware inbegrepen, als je dat gebruikt. Dit is nu eenmaal de meest voorkomende oorzaak van allerlei problemen en kan onverwacht gedrag veroorzaken. Schakel dat dus uit of (liever) verwijder het totaal en herstart je pc, en kijk of het dan nog steeds optreedt. Wel als je op zijn minst een router en LAN hebt uiteraard; als je machine direct aan het internet hangt, is het een ander verhaal.

philippe
Mozilla/5.0 (Windows NT 6.3; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/61.0.3163.100 Safari/537.36

Berichtdoor philippe » 3 Oktober 2017, 19:03

De log zegt niets, blijft leeg.
Ik gebruik AVG als antivirussoftware.
Ik heb nu het scannen van uitgaande mail uitgeschakeld.
We blijven het volgen.

W Postelmans
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:56.0) Gecko/20100101 Firefox/56.0

Berichtdoor W Postelmans » 5 Oktober 2017, 9:47

Hallo Philippe, sorry, ik heb het even heel druk gehad met andere dingen.

Zoals Torzan aangeeft lijkt dit iets te maken te hebben met ofwel de SMTP server van Proximus, ofwel met iets wat heel diep in je Windows verborgen zit en dat "TCP/IP STACK" genoemd wordt. Omdat je aangeeft dat het probleem niet lijkt op te treden bij TB op een andere computer, ben ik geneigd om eens goed te kijken naar de 2de mogelijkheid. Let wel, er zijn nog een aantal mogelijkheden, maar deze 2 lijken me het meest waarschijnlijk.

Heb je al eens, op je "normale" computer, geprobeerd om het hele OS met de software pakketten, vanuit een min of meer recent backup archief, (toen je TB nog wel goed functioneerde) terug te zetten? Dan zou je normaal opnieuw de oude Windows instellingen en functies (o.a. die TCP/IP STACK) in gebruik moeten hebben. Dat zou een fout in je OS uit sluiten.

Ik zou ook eens een tijdje al de berichten die je zendt kunnen copieeren aan een Email adres (bijv. een gratis "outlook" adres met een naam die alleen bij jou gekend is, bijv. "qwertylkjhg@outlook.com"), dat je speciaal hiervoor op zet. Je kan indien gewenst die kopie aan jezelf via "BCC" zenden zodat je normale bestemmelingen zich niet hoeven af te vragen "wie is die nieuwe bestemmeling nu weer?".

Als je dan merkt dat een mail bij 1 of enkele "gewone" bestemmelingen niet aankwam, kan je (naar ik mag hopen) in de inbox van die "speciale" mailbox gaan kijken of je iets eigenaardigs merkt aan de lijsten met bestemmelingen in de het "To:" of het "CC:" veld.

P.S.: hou er wel rekening mee dat "outlook.com" adressen wel eens een tijdje op zich laten wachten (tot enkele uren) voor zij merken dat er nieuwe mail gearriveerd is. En zulk een "speciaal adres" kan je ook later blijven gebruiken, bijv. wanneer je jezelf moet registreren bij een shop of dergelijke. Als je dan na een tijdje TE veel SPAM op dat adres krijgt, dan verwijder je dat account en je maakt er een nieuw aan met een andere "speciale" naam.

P.S2: hoe mailboxen, adresboeken, persoonlijke mappen e.d. over te zetten van de ene computer naar de andere, is reeds meermaals beschreven op dit forum, ik meen o.a. een weekje geleden door Pettic.

Groetjes,

Torzan

Berichtdoor Torzan » 5 Oktober 2017, 17:18

Als de SMTP-log leeg blijft, heb je iets niet goed gedaan of nog geen contact met de SMTP-server gemaakt. Let er op dat je logging alleen even gebruikt om dat te testen en start Thunderbird dan weer zonder logging, omdat de logbestanden snel heel groot kunnen worden.

Maar buiten dat, zou ik het eerst in AVG zoeken, omdat (ook) die software voor problemen kan zorgen. Zet het scannen van het inkomende en voor jouw geval in het bijzonder het uitgaande verkeer uit en zorg ervoor dat het zich eigenlijk helemaal niet met Thunderbird bemoeit, of verwijder het van je systeem en herstart dat (je kunt het eventueel later weer installeren). Eigenlijk heb je dit helemaal niet nodig voor Thunderbird en het zorgt in het algemeen voor slechtere prestaties en allerlei problemen, en meer nog als het ook een firewall-component bevat. Even snel zoeken op AVG, Thunderbird en outgoing geeft ook wat info, al is elk geval weer een apart geval. Overigens zou je tegengehouden berichten in een quarantainefunctie van dat soort software kunnen of zelfs moeten tegenkomen, of op zijn minst een logboekregistratie ervan, als dat de veroorzaker is natuurlijk.

Een snelle manier om erachter te komen dat dat het probleem is, is Windows in de Veilige modus starten met netwerkondersteuning (waardoor antivirussoftware wordt uitgeschakeld), en dan wat mailtjes sturen met Thunderbird, in normale modus welteverstaan. Als dat tenminste nog lukt, want ik weet niet hoe AVG met de instellingen daarvan omgaat, m.a.w. of het zich als een proxy gedraagt.

Een algemene en persoonlijke tip: gebruik, als je het denkt nodig te hebben, antivirussoftware uitsluitend voor het handmatig scannen van gedownloade of via mail ontvangen bestanden, ook voor Firefox, dat is goed genoeg. De integratie ervan met andere software, zowel m.b.t. e-mail als verbindingen in het algemeen, blijft een knap probeersel en lijkt wel een soort verplichting bij de makers ervan, maar geeft in behoorlijk wat gevallen rottigheid.

Zie o.a. ook hier en hier.

philippe
Mozilla/5.0 (Windows NT 6.3; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/61.0.3163.100 Safari/537.36

Berichtdoor philippe » 7 Oktober 2017, 7:47

De actie die ik nu ondernomen heb:
op 3 oktober het scannen van uitgaande mails afgevinkt,
op 6 oktober mijn gmail account in BCC gezet.
PS: het verste herstelpunt, dat nog op mijn pc staat, is niet ver genoeg terug.
Als ik verder nog iets onderneem, laat ik het zeker weten.
Ook de resultaten zal je hier lezen.

philippe

Berichtdoor philippe » 9 Oktober 2017, 9:04

Resultaat vorige acties:
Alle verzonden mails zijn toegekomen op mijn gmail account.
Tot nu toe nog niet vernomen dat mails er niet door geraakt zijn.
Zou het scannen van uitgaande mails door AVG dan toch de boosdoener zijn?

W Postelmans
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:56.0) Gecko/20100101 Firefox/56.0

Berichtdoor W Postelmans » 9 Oktober 2017, 19:17

Dat lijkt mij sterk (ik heb verschillende kennissen die TB gebruiken en die ook AVG FREE als AV geinstalleerd hebben; ik heb van hen nog niet gehoord dat daar een probleem mee zou zijn. Ikzelf gebruik AVAST op mijn "mail machine", en daarmee heb ik ook geen dergelijke problemen (behalve als ik iets speciaals aan het proberen ben :>) ). Is/was je AVG de "FREE versie of heb je een gekochte versie? Heb je de meest recente versie geactiveerd?
Maar ...., ik ken geen enkele software die, in combinatie met een andere software, nooit problemen geeft. Dus het is mogelijk dat dat de idd de oorzaak is/was.

Maar best toch nog maar een tijdje op deze manier blijven je TB in het oog houden, en misschien binnen een week of zo AVG er nog eens opnieuw bijvoegen en kijken of het probleem dan terug komt?

Laat je aub weten hoe het afloopt?

Torzan

Berichtdoor Torzan » 9 Oktober 2017, 22:36

philippe schreef:Resultaat vorige acties:
Zou het scannen van uitgaande mails door AVG dan toch de boosdoener zijn?

Heel goed mogelijk, naar wat ik vermoed. Maar waarom probeer je niet de instellingen die je hebt aangepast een voor een terug te zetten en beter nog, een logboekregistratie van AVG (of toch het SMTP-verkeer) te bekijken, zoals voorgesteld? Dan weet je tenminste dingen zeker. Als je dat niet in het product kunt vinden, misschien dat je dan iets aan deze pagina hebt?

philippe

Berichtdoor philippe » 11 Oktober 2017, 19:06

Ik had vandaag onderstaand bericht:
Er is een fout opgetreden bij het verzenden van e-mail: de mailserver stuurde een onjuiste begroeting: smtp.skynet.be
Acces denied - under investigation for spam abuse- Contact your email provider for more info.

Heb contact genomen met de provider.
Ik moet de modem eens 5 minuten uitzetten,
dan komt er een nieuw IP adres en het probleem zou opgelost moeten zijn.
Mogelijk dan ook het probleem van die verdwenen mails.
Dat zal dus voor morgen zijn.
Mijn vrouw zit nu TV te kijken, en dat wil ik niet onderbreken ;o)

Die log maken van de smtp lukt mij niet, ik zal wel iets verkeerd doen....

philippe

Berichtdoor philippe » 18 Oktober 2017, 17:17

Reden van de verdwenen mails: zo goed als zeker falende AVG!
Zelfs na updaten en herstarten pc bleef AVG maar aangeven dat programma geüpdated moest worden.
Ik heb toen AVG maar helemaal gedeleted en opnieuw geïnstalleerd.
Vanaf dat moment is er geen enkele mail meer verloren gegaan....
Ik zal maar niet zeggen: wat moest bewezen worden, maar toch.
Bij deze dank ik W. Postelmans en Torzan voor de hulp en steun in deze zoektocht.

Terug naar “Mozilla Thunderbird”