Imap-traag met server

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Paperwhite
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/58.0.3029.110 Safari/537.36

Imap-traag met server

Berichtdoor Paperwhite » 8 Juni 2017, 14:00

Overgestapt van windows mail naar TB van pop3 naar Imap. TB vind ik een mooi programma maar tot nu toe loopt alles wel erg traag. Telkens zoekt hij contact met de server om gegevens uit te wisselen. Daarnaast vraagt hij regelmatig om het wachtwoord (lijkt wel of de aanmelding bij de server niet goed gaat) Dit duurt erg lang. Ik werk met 5 accounts. Omdat ik er pas mee werk staan er niet eens heel veel email in de verschillende mappen. Ben nu op zoek naar de vraag of dit aan TB ligt, IMAP of aan de server (mijndomijn hosting) of aan een bepaalde instelling. Wie kan me helpen?

Torzan
Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; rv:53.0) Gecko/20100101 Firefox/53.0

Re: Imap-traag met server

Berichtdoor Torzan » 8 Juni 2017, 20:46

Gaat het om 5 accounts die allemaal IMAP gebruiken bij dezelfde hostingprovider? Of iets anders, zoals o.a. een Live-, Hotmail- of Gmail-account? En duurt het verzenden of ontvangen te lang?

Er kan best een bepaalde aparte instelling nodig zijn, maar dan is meer info handig. Je kunt ook logging inschakelen, maar dat is dan misschien niet eens nodig.

W Postelmans
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:53.0) Gecko/20100101 Firefox/53.0

Berichtdoor W Postelmans » 12 Juni 2017, 17:30

Ik lees dat je, naast van Windows Mail naar TB, ook tegelijkertijd overstapte van POP naar IMAP.

IMAP heeft voordelen, vooral indien je je mail afhandelt wisselend tussen verschillende apparaten (bijv. soms op PC, soms op laptop, soms op tablet en soms op smartphone). Indien je dat niet doet geeft IMAP eigenlijk heel weinig voordelen maar je ondervindt wel de nadelen.

IMAP is bij het opstarten en het beeindigen altijd trager dan POP omdat het IMAP protocol dan telkens moet gaan checken (en oplossen) of alle "boxen" (INBOX, OUTBOX e.d.) op de server wel identiek zijn aan die op je PC. En al dat checken vraagt natuurlijk ook rekenkracht van de server, dus met IMAP zal je sneller tegen de limieten (CPU en NAS/SAN) van de server aanlopen. Vooral als je veel mails in "boxen" hebt staan kan dat synchroniseren heel lang duren. Die "trage" werking kan je ook merken telkens als je TB opnieuw de mailboxen tussen de PC en de server gaat synchroniseren (meestal elke 5 a 10 minuten?). Hoe frequent hij dat synchroniseren gaat doen kan je per account instellen in instellingen, serverinstellingen, Op nieuwe berichten controlleren... . Zet die waarde bijvoorbeeld op 20 minuten of meer. Indien je verschillende IMAP accounts hebt, zoals jij, kan je voorkomen dat al dat "synchroniseren" gaat samenvallen op dezelfde tijd door bijv. account1 elke 20 minuten te laten synchroniseren, account2 elke 23 minuten, enz... . Welke mappen er moeten gesynchroniseerd worden kan je per account aangeven in Instellingen, Synchronisatie en Opslag, Geavanceerd. Ik heb 4 IMAP accounts met in elke account slechts enkele 10tallen mails in de "boxen". Als ik enkel de inboxen synchroniseer, duurt het slechts enkele seconden voor alles gesynchroniseerd is (bij starten EN bij stoppen). Indien ik alle boxen van alle 4 de accounts synchroniseer, dan duurt dat telkens bijna een minuut! Dus synchroniseer best enkel de mappen die je echt nodig hebt (meestal enkel de INBOX).

Je schrijft ook dat er niet HEEL veel mail in de mappen staat. Wat bedoel je met HEEL veel aub? Spreek je dan van enkele 10tallen, enkele 100tallen of enkele 1000tallen (of nog meer?). Het aantal berichten in de boxen heeft namelijk een grote invloed op de totale tijd nodig om te synchroniseren.

Paperwhite
Mozilla/5.0 (Android 8.0.0; Mobile; rv:55.0) Gecko/55.0 Firefox/55.0

Berichtdoor Paperwhite » 27 September 2017, 12:06

Allereerst mijn verontschuldiging omdat ik nu pas reageer op jullie antwoord. Ik had me aangemeld bij dit forum maar kreeg geen email notificatie dat er berichten waren binnengekomen. Het forum wist ik ook niet meer te vinden dus het ging allemaal even mis.

Hartelijk dank voor jullie hulp. Ik ga nu de verschillende 5 accounts op een ander tijdstip synchroniseren. Wat ik me afvraag of ik dan voor ieder account op iedere pc ook hetzelfde tijdstip voor synchroniseren moet aanhouden, of kan dit verschillend zijn? Kijken of dit effect heeft.

Ik begrijp dat het dus ook aan de server kan liggen zodra deze zijn limiet heeft bereikt. Heeft het nog zin om van hostprovider over te stappen? Imap is voor ons bedrijf met 3 pc's toch wel heel handig, maar dan moet het wel prettig werken.

De mappen maak ik iedere week zoveel mogelijk leeg. Er staan dan ook nooit meer dan 30 mails in een box. Ik laat nog weten hoe het ermee gaat, weet nu waar ik moet zijn :oops:

Paperwhite
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/61.0.3163.100 Safari/537.36

Berichtdoor Paperwhite » 5 Oktober 2017, 9:59

Alles zo ingesteld als werd voorgesteld met de verschillende interval tijden tussen de verschillende email acounts, maar het heeft helaas niet geholpen. Contact gehad met 'mijndomein' , waarschijnlijk ligt hier toch het probleem omdat de server moet worden verbeterd. Ze zijn er mee bezig maar dit kan nog wel even duren. Waarschijnlijk ga ik overstappen om de problemen met imap-email te verhelpen.

W Postelmans
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:56.0) Gecko/20100101 Firefox/56.0

Berichtdoor W Postelmans » 5 Oktober 2017, 10:35

Als de server (en/of de centrale disk storage, en/of hun internet verbinding) overbelast zijn, dat helpt "fine tunen" van je mail client natuurlijk niet echt. Ik heb geen ervaring met "mijndomein", dus over hun servicelevel of over de antwoordsnelheid van hun hardware kan ik niets zinnigs zeggen. Misschien heeft iemand anders wel de nodige ervaring hiermee?

Terug naar “Mozilla Thunderbird”