Kan geen mails verzenden - fout 5.1.0

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
FLAMINGO
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:53.0) Gecko/20100101 Firefox/53.0

Kan geen mails verzenden - fout 5.1.0

Berichtdoor FLAMINGO » 4 Mei 2017, 14:28

Besten,
Accountinstellingen : Ik werk met 2 accountnamen met hun respectievelijke adressen om mails te verzenden
Tot eergisteren kon ik beiden gebruiken.

Vanaf gisteren kan ik enkel verzenden via de 1ste naam en niet meer via de 2e.
Ik verkrijg steeds een venstertje met de volgende melding :
**********************************************************************************************************************************
Er is een fout opgetreden bij het verzenden van een e-mail.
De mailserver antwoordde : 5.1.0
[................@telenet.be] is not an alias of [.............@telenet.be]
Controleer of Uw e-mail-adres juist is ingesteld in uw accountinstellingen en probeer opnieuw.
*********************************************************************************************************************************
En ik heb ondertussen NIETS veranderd aan alle instellingen !!!!!!!!!!!!!

Graag een tip
Flamingo :shock: :evil:

W Postelmans

Re: Kan geen mails verzenden - fout 5.1.0

Berichtdoor W Postelmans » 4 Mei 2017, 16:17

Normaal zou dat moeten veroorzaakt zijn door het gebruik van een onbestaand email adres, of door het niet correct "authenticeren" alvorens vanaf dat adres te zenden.

Wat je zou kunnen checken:
- Zijn je SMTP definities voor dat niet-werkend adres correct?
- Ik ben ook telenet en ondervond dat ik best steeds voor elke "mailbox" een aparte SMTP definitie opzet, hoewel dat "volgens het boekje" niet echt nodig is.
- Is je niet-werkend adres een echte aparte mailbox of een "alias" van een bestaande mailbox? Indien dat tweede, definieer je best je "alias" adres als een bijkomende "Identity" van de echte mailbox en verwijder je de "account" van die alias uit je TB.

Probeer misschien ook eens om via webmail aan te loggen aan dat "nu-niet-werkende" adres en dan via webmail een bericht (naar je andere mailadres?) te sturen?

Torzan
Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; rv:53.0) Gecko/20100101 Firefox/53.0

Berichtdoor Torzan » 4 Mei 2017, 16:25

Als je niets hebt gewijzigd, zou ik eerst kijken of

- Thunderbid in de tussentijd een update heeft gehad (zie Updategeschiedenis),
- Add-ons zijn bijgewerkt (zie info bij add-ons, kan automatisch zijn gebeurd),
- Add-ons nog wel compatibel zijn (gebeurt het ook in Veilige modus?)
- In de Foutconsole kijken wat je ziet (onder Ontwikkelaarshulpmiddelen).
- Misschien nog even via webmail controleren of je alias nog wel bestaat.
- En uiteraard de gegeven tekst volgen, dus je e-mailadres voor aanmelding controleren, evenals de authenticatiemethode.

Verder dien je je zoals je weet met een Telenet-adres aan te melden, maar dat lijkt het geval. Ik vind het al heel wat dat dit überhaupt met een alias kan, dus het zou me niet verbazen als er aan hun kant iets is gewijzigd en dat ineens of tijdelijk niet meer lukt, of zoals gezegd de aliasinstelling is verdwenen. Als het bovenstaande niet helpt, kun je ze misschien even bellen?

FLAMINGO

Berichtdoor FLAMINGO » 4 Mei 2017, 19:02

Beste Torzan,

Uw punt 4 - Foutconsole - in bijlage de inhoud ervan.
Uw punt 5 - Gaarne wat meer uitleg over "alias"
Uw punt 6 - Gaarne wat meer uitleg over die "authenticatiemethode".

Bijlage :
Foutconsole.jpg

Beste Postelmans,

Uw punt 3 - wat bedoelt U met "Identity" en "alias" enz...

Besten,

Daar er in het foutschermpje sprake is van die "alias", zou ik daar gaarne wat meer willen over weten, daar het zou kunnen liggen aan dit.
Wat mij ergert is dat ik absoluut NIETS heb veranderd aan gelijk welke instellingen en dergelijke.
Alles was goed ingesteld en werkte perfect.
Had dit weekend via de 2e identiteit nog 4 mails verstuurt - zonder moeilijkheden -.
En nu plots vanaf gisteren : BLOK.

Daarbij wil ik nog een bijkomende vraag stellen.
Ik ga steeds vooreerst in Firefox naar "Webmail" om alle brol eruit te kuisen, zodat ik enkel de voor mij interessante mails binnentrek in TB.
Maar dit zijn enkel alle mails die verzonden zijn naar mijn 1ste adres.
Wanneer ik dan TB opent zie ik enkel die overgeblevenen staan om te lezen en beantwoorden - zoals deze van jullie -.
Maar ik zie in de identiteit van de 2e ook de hiervoor binnengekomen mails staan.

Hoe kan ik in FF in "Webmail" ook de binnengekomen mails van de 2e identiteit bekijken - om ze dus ook vooreerst uit te zuiveren -. ?

Flamingo
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.

W Postelmans

Berichtdoor W Postelmans » 5 Mei 2017, 9:25

Beste Flamingo,
Bij telenet (waarschijnlijk ook bij vele andere aanbieders) kan je aan een mailbox een 2de, 3de, ... (ik meen tot 5 verschillende) naam geven. Bij de definitie van je mailbox bij telenet kan je namelijk, nadat de mailbox zelf opgezet is, die 2de . 3de ... namen als aliasen opgeven voor een bestaande mailbox.
Een alias werkt een beetje als bij een mens wiens naam bijv. Jan Zondernaam is, maar die ook onder enkele "bijnamen" gekend is, bijv. "Jan Zondernaam" kan ook "Jan met de Pet" genoemd worden in zijn dorp en kan daarom "Jan.met.de.Pet@telenet.be" gedefinieerd hebben als "bijnaam" van "Jan.Zondernaam@telenet.be". Als je bij telenet met aliasen werkt, dan kunnen al die aliasen (bijv. "Jan.met.de.Pet@telenet.be") ook gebruikt worden als "bestemmeling", maar er bestaat slechts 1 echte mailbox (Jan.Zondernaam@telenet.be). Die echte mailbox is gekend met de echte mailboxnaam (Jan.Zondernaam@telenet.be), en in die mailbox zal alle mail, ook die welke verzonden werd naar een bestaande bijnaam (= "alias") aankomen.
Dus voor een "echte" naam met verschillende "bijnamen" bestaat er slechts 1 echte mailbox op de telenet server, en ook in je TB. Als ze allemaal correct gedefinieerd zijn kan naar die mailbox mail gezonden worden door de echte naam of 1 van de bijnamen als bestemmeling op te geven. Zodra TB aan de mail provider (telenet) de wachtende mail gaat opvragen (bij het starten van TB?), dan krijgt hij alle mail die in de mailbox op de server staat te wachten, die welke naar de echte naam gestuurd werd, maar ook die naar 1 van de bijnamen gestuurd werd. Al die mails zullen in de "INBOX" van TB gezet worden.
Om mail te ontvangen die naar een "bijnaam" gestuurd is moet je in TB niets speciaals doen (maar je moet wel bij telenet je aliasnamen definieren). Als je echter mail wil versturen met als "afzender" een bestaande bijnaam, dan moet je in TB die bijnaam als "identity" ("identiteit") definieren. Dat kan je doen door rechts te klikken op de account naam en dan onderaan op "Identiteiten beheren" te klikken. Daar kan je 1 of meerdere "bijnamen" definieren.
Ik heb ondervonden dat, als je in TB een "account" aanmaakt met als naam een "alias" van een ander bestaand account, je problemen kan krijgen omdat eigenlijk in TB 1 en dezelfde telenet mailbox geadresseerd wordt alsof het 2 verschillende mailboxen waren (terwijl er eigenlijk maar 1 echte mailbox bestaat). Soms krijg je problemen, soms niet. Ik heb niet kunnen uitvinden wanneer wel of wanneer niet, ik vermoedt dat dat te maken heeft met de versie en "updatelevel" van TB maar ook van de versie en "updatelevel" van telenet's server software.

W Postelmans

Berichtdoor W Postelmans » 5 Mei 2017, 9:35

"Hoe kan ik in FF in "Webmail" ook de binnengekomen mails van de 2e identiteit bekijken - om ze dus ook vooreerst uit te zuiveren -. ?"

Dit hangt af van of je 2de identiteit (1) een echte mailbox is of (2) een "alias" van een bestaande mailbox.
Indien (1): log via webmail aan aan je 2de identiteit (geef bij aanloggen naam en wachtwoord van je 2de identiteit).
indien (2): in dit geval zie je, via webmail, in de mailbox op de server de mails die naar beide identiteiten verstuurd zijn geweest.

P.S.: indien je niet elke keer eerst via FF je mailbox wenst aan te zuiveren, kan je via het definieeren van een aantal "regels" in je TB account het aanzuiveren voor een groot gedeelte automatiseren.

Torzan
Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; rv:53.0) Gecko/20100101 Firefox/53.0

Berichtdoor Torzan » 6 Mei 2017, 23:50

Ik hou me verder afzijdig, want de gevraagde (basis)info is ook in supportartikelen, elders op op het net en bij de provider te vinden. Ook kun je het beste afgaan op wat W. schrijft, aangezien jullie beiden klanten van Telenet zijn. Met aliassen aan de providerzijde heb ik ook geen ervaring, en wellicht kan het gedrag daarvan per provider anders zijn.

Mijn veronderstelling is dat je gewoon de verkeerde gegevens voor SMTP-authenticatie gebruikt (zoals het adres van de mailboxalias i.p.v. het primaire adres van je account), al dan niet door het aanmaken van een extra identiteit of kiezen daarvan bij verzenden in Thunderbird; dat is immers precies wat de foutmelding zegt. Wellicht dat het dus al goed gaat als je voor verzending vanaf het aliasadres dezelfde SMTP-server instelt, mocht je daarvoor een tweede hebben aangemaakt. Dat lijkt er namelijk wel op, omdat je zo te zien andere authenticatiegegevens gebruikt dan voor het primaire adres, en dit kun je niet realiseren met alleen een extra identiteit in Thunderbird.

Dan nog kun je je afvragen of zoals W. schreef, het wel handig is om 2 accounts in Thunderbird in te stellen. Een alias is (in elk geval bij Telenet, als ik het goed lees en begrijp) immers niets anders dan een tweede adres voor binnenkomende mail in dezelfde mailbox/account. Wellicht dat dat ook het verder beschreven gedrag verklaart...

FLAMINGO

Berichtdoor FLAMINGO » 13 Mei 2017, 19:29

Besten,

HET IS GELUKT.

Bij de "instellingen" - bij de "Uitgaande" was deze van mijn 2e account verdwenen ???
Een simpele fout van mij ???

Maar door al jullie uitleg en beschrijvingen, ben ik terug een GROOT stuk wijzer geworden in al die instellingen - accounts - aliassen - enz...

Uitgaand.jpg

Nogmaals hartelijk dank.
Flamingo :shock: :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.

Terug naar “Mozilla Thunderbird”