Mappen in de Verkenner

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
FLAMINGO
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:51.0) Gecko/20100101 Firefox/51.0

Mappen in de Verkenner

Berichtdoor FLAMINGO » 5 Februari 2017, 16:35

Beste,

In de Verkenner staan er verscheidene Mappen waarin "Postvak IN".
Daarin staan er allerlei mappen ook die men zelf heeft aangemaakt :
* Concepten - Sjablonen - Verzonden - Ongewenst - enz....

Ikzelf heb daar de Map "Antwoorden" aangemaakt.

Gisteren open ik Mozilla TH en zie dat MIJN map plots bovenaan in "Postvak IN" staat in het vet gedrukt, maar wel met de gehele inhoud = OK.

Wanneer men nu een interessant onderwerp heeft, dan kan men dit met een "rechtsklik" verplaatsen naar de map waarin men die wil bewaren.
Men krijgt dan een schermpje met alle Mappen die aanwezig zijn, men maakt zijn keuze, en het onderwwerp wordt daarin opgeslagen.

Maar wanneer ik nu een "rechtsklik" maak, dan staat mijn map "Antwoorden" daar niet meer in.
Dus kan ik hetgeen ik wil opslaan niet meer aanduiden in die map om opgeslagen te worden?????????????????

Vraag :
Hoe kan ik mijn map "Antwoorden" terug in de normale reeks der mappen in "Postvak IN" krijgen, zodat ik die zie wanneer ik rechtsklik.

Dank
Flamingo :shock:

W Postelmans

Re: Mappen in de Verkenner

Berichtdoor W Postelmans » 6 Februari 2017, 17:54

Indien ik je probleem juist begrijp, dan denk ik dat je met het volgende rekening moet houden:

Je kan eigen mappen (bijv. een "archief") aanmaken als een map direct in je account; als een submap in een bestaande map in je account (bijv. als een submap van je "Postvak IN"), als een map in je "Lokale Mappen" of als een submap in een map in je "Lokale Mappen" (en natuurlijk ook als een submap van een submap ...). Persoonlijk maak ik nooit mappen aan onder mijn account (dit kan voor sommige types IMAP accounts de tijd nodig om mails uit te wisselen tussen "mail client" (= je TB) en de server sterk beinvloeden. Maar het is natuurlijk technisch mogelijk om dat toch te doen.

V.w.b. het "verplaatsen": als je "rechts klikt" om een bericht naar een archief map te verplaatsen (wat ik meen dat je wil doen), dan krijg je een lijstje met bovenaan "recent" (met daarin de mappen waarnaar je recent berichten verplaatst hebt), en daaronder een lijstje met al de "mail accounts" die je gedefinieerd hebt in je TB. Als je dan met je "muis wijzer" over 1 van die "accounts" gaat, dan krijg je een lijstje met alle mappen die in dat account aangemaakt zijn. Je kan dan weer weer dieper in de "boomstructuur" met mappen gaan tot je de map ziet waarnaar je je nieuwe bericht wil verplaatsen.

V.w.b. de volgorde van mappen in een lijst: onder de "account" wordt een serie "systeem mappen" (bijv. Postvak In, Concepten, Verzonden Items, ..., kortom de mappen die door het account zelf aangemaakt worden, in een vaste volgorde weergegeven. Als je echter eigen mappen aanmaakt als submappen in een map in je account, dan worden die alfabetisch gesorteerd. Dat verklaart misschien waarom je "Antwoorden" plots bovenaan stond?

FLAMINGO

Berichtdoor FLAMINGO » 6 Februari 2017, 19:41

Beste Mr Postelmans,

Ik ben eens naar de opslagplaats geweest van TH en de inhoud :
C - Gebruikers - Naam - ApllData - Roaming - TH - Profiles - (L&C) - in.telenet.be
Daarin zie ik de inhoud zoals te zien is in TH.
Maar hierin staat ook mijn beruchte Map "Antwoorden" met de gehele inhoud.
Maar wanneer ik in TH zelf ga, dan staat de Map "Antwoorden" er niet bij.

Ik heb mijn PC heropgestart maar alles blijft zoals hierboven vermeld.
?????
Flamingo :shock: :?:

TH plaats.jpg

TH - Mappen.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.

Torzan
Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; rv:51.0) Gecko/20100101 Firefox/51.0

Berichtdoor Torzan » 7 Februari 2017, 11:51

Ik begrijp jullie 'verkenningstocht' eigenlijk niet zo goed, m.a.w. wat moet je toch met die verkenner? Het is immers niet zo dat je daarin maar mappen kunt aanmaken die dan zomaar zichtbaar zijn in Thunderbird, laat staan bruikbaar voor bepaalde doeleinden. Mappen dien je dus in Thunderbird aan te maken, en die zullen afhankelijk van bepaalde factoren als een map of bestand in de verkenner zichtbaar zijn, en ook wat interne verwijzingen veroorzaken.

Meer info over bestanden en mappen vind je hier en hier.

W Postelmans

Berichtdoor W Postelmans » 7 Februari 2017, 14:03

FLAMINGO,

Op je laatste "screenshot" zou de map "ANTWOORDEN" eigenlijk net voor (of achter?) "CONTROLE" moeten staan. Ben je zeker dat ANTWOORDEN niet achter "CONTROLE" staat (wat daar achter staat kan ik op de screenshot niet zien), of dat ANTWOORDEN niet een submap is van CONTROLE?

2de mogelijkheid: ben je 100% zeker dat je met je verkenner (1ste bijgevoegde screenshot) in de juiste map kijkt en daar ANTWOORDEN ziet staan? M.a.w. zie je daar misschien niet de folder "ANTWOORDEN" die je aangemaakt hebt terwijl je accountmappen nog op een andere plaats stonden?

3de mogelijkheid: Heb je misschien, na die map ANTWOOREN aangemaakt te hebben, een nieuw "account" aangemaakt, waardoor de mappen van je huidig (en dus het nieuw aangemaakte) account niet in "in.telenet.be" maar wel in "in.telenet-1.be" staan?

Torzan
Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; rv:51.0) Gecko/20100101 Firefox/51.0

Berichtdoor Torzan » 7 Februari 2017, 14:18

Maak het nou niet moeilijker dan het is...

W Postelmans

Berichtdoor W Postelmans » 7 Februari 2017, 14:23

Graag! Maar als alles op de juiste manier gedefinieerd is, dan zou TB die map moeten tonen onder de account FLAMINGO (zie 2de screenshot)! En dat doet ie blijkbaar niet!

FLAMINGO

Berichtdoor FLAMINGO » 7 Februari 2017, 17:07

Beste Postelmans ,
1. ANTWOORDEN stond steeds voor CONTROLE. Ik heb AL mijn (sub)mappen geopend - en dat zijn er vele - maar nergens ANTWOORDEN.
2. Dit is de enige plaats die ik ken waar ALLE inhoud van TH opgeslagen wordt.
3. Neen ik heb niets veranderd, aangemaakt of weggedaan. "in-telenet-1" bestaat reeds lang.
4. "in-telenet-1" : daarin staat alles van een ander account dat ik heb aangemaakt. Ook daarin heb ik alles geopend en nagezien.
5. Ik zie in uw melding iets staan dat ik niet ken : U spreekt van een "folder" en van "accountmappen". Wat is juist het verschil tussen die 2. En waar staat de inhoud ervan opgeslagen ? - zie nr 2 hierboven -

Beste Torzan,
Maken van een nieuwe Map :
* Wanneer men rechtsklikt op een account - in mijn geval Flamingo - dan bekomt men een schermpje waaruit men kan kiezen wat men wilt doen.
* Daarin staat er ook : "Nieuwe Map".
* En zo had ik de Mappen ANTWOORDEN en CONTROLE gemaakt.
---- Uw verwijzingen heb ik niet gelezen daar die te uitgebreid zijn voor mij en dan nog in de Engelse taal, die ik niet zo vlot beheer. ---

Ik weet ook dat men "per ongeluk" een map kan verplaatsen zonder er erg in te hebben.
Men tipt op een Map, om die te openen, maar beeft een beetje zodat die Map verplaatst wordt - in die enkele seconden - men lost zijn tip en floep die Map bevindt zich "ergens anders" in een andere Map.
Dan kost het zeer veel tijd om AL de errond liggende Mappen te open en na te zien.
En........... dat heb ik ook gedaan.
Want ik heb dit reeds enkele malen voorgehad.

OEF :?: :?: :?:

Flamingo :shock:

W Postelmans

Berichtdoor W Postelmans » 7 Februari 2017, 20:04

Hallo Flamingo,
Eerst: een "map" is hetzelfde als een "folder". Het ene woord wordt gebruikt in Engelstalige software, het andere in Nederlandstalige software. Ik heb pakketten in het Engels en andere in het Nederlands, en dat veroorzaakt wel eens dat ik de ene keer het woord MAP gebruik, en de andere keer FOLDER. Sorry!

"Accountmappen", daarmee tracht ik aan te geven dat ik het heb over een map die aangemaakt is in een account (dus NIET in Lokale Mappen). Zulk een "Accountmap" vindt je dus in je account, naast het Postvak-In, Concepten enz. In je eerste screenshot staat bijv. een map "CONTROLE" in je Account; dat soort mappen noem ik "Accountmap", dit om te differentieeren met gewone Mappen die in "Lokale Mappen" te vinden zijn. Voor zover ik weet bestaat er geen standaard terminologie om mappen in TB accounts, mappen in Lokale Mappen, en mappen in het NTFS (of andere) Filing System op een duidelijke manier te benoemen en van mekaar te onderscheiden, dus maakte ik maar mijn eigen terminologie.

Nu over je probleem: Ik begrijp niet wat er kan gebeurd zijn, maar ANTWOORDEN.sdb is in elk geval niet op de juiste manier gedefinieerd.

Voor elke TB map heb je op je disk drie files (of mappen): ANTWOORDEN.sdb (ik meen dat dat de "beschrijving" van de map is), "ANTWOORDEN" (zonder extensie) die de echte gestockeerde berichten bevat, en "ANTWOORDEN.msf" dat een soort index naar de individuele berichten in "ANTWOORDEN" is. Je hebt die 2 laatste soorten files NIET voor "ANTWOORDEN", dan mogen we besluiten dat de map "ANTWOORDEN", als ze al bestaat, tenminste als leeg aanzien wordt. Nog 1 ding om kompleet te zijn: afhankelijk van waar een TB map staat (in het account of in Lokale Mappen) kan xxx.sdb ook xxx.mozmsgs heten.

Dus ik denk dat je best "ANTWOORDEN.sdb" verwijdert met je verkenner (om veilig te spelen misschien eerst renamen naar ".old", en zodra je zeker bent dat je TB nog start en foutloos werkt zonder "ANTWOORDEN.sdb" kan je die "ANTWOORDEN.sdb.old" deleten), en daarna maak je ANTWOORDEN opnieuw aan.

Torzan, is mijn waarneming over de functie van die drie soorten map/files juist? Want ik ben niet 100% zeker of mijn deductie a.d.h.v. de inhoud juist is.

FLAMINGO

Berichtdoor FLAMINGO » 13 Februari 2017, 18:16

AAN ALLEN - is OPGELOST !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik heb gewoon in mijn account "FLAMINGO" - waarin de Map "Antwoorden" was verdwenen
rechts geklikt.
In dit schermpje kan men aanduiden " nieuwe map".
Ik heb ingevuld : "ANTWOORDEN"

En floep ................
Mijn map "ANTWOORDEN" stond terug op de aloude plaats met de volledige inhoud.

OEF !!!!!!!!!!!!!

Ik zal dan ook maar zeggen : Tracht niet van te begrijpen, want het is Computer.

In elk geval hartelijk dank aan allen voor de geleverde moeite.

Flamingo :shock: :D

W Postelmans

Berichtdoor W Postelmans » 14 Februari 2017, 9:20

Proficiat en bedankt om de oplossing te melden! Wat je opmerkte lijkt me niet onlogisch: nadat je in TB die map opnieuw aanmaakte, vond TB de map ANTWOORDEN op je disk. Ik wist niet dat TB, als ie vindt dat een map die je nieuw aanmaakt reeds op disk bestaat, die map op disk niet gaat deleten en opnieuw (leeg) gaat aanmaken, maar dat hij gewoon de op disk gevonden bestaande map zal koppelen (en op die manier al de berichten daarin opnieuw beschikbaar maakt). Goed om weten! Bedankt voor de info!

Terug naar “Mozilla Thunderbird”