Mhhh, Zindus...Ik ben er niet dol op

.
Probleem is dat Zindus alleen de samengestelde naam (dus niet de aparte voor- en achternaam) synchroniseert met Google. Zolang je maar met 1 computer synchroniseert, gaat dat nog goed. Maar als je ook met andere computers (of je mobieltje) synchroniseert, krijg je op die computer geen gescheiden voor- en achternaam meer maar alleen de samengestelde naam.
Met gcontactsync worden voor- en achternaam wel netjes apart gesynchroniseerd en speelt dit probleem niet.
Daarnaast wordt er bij de contpersoon een extra tabblad toegevoegd, waarop aanvullende info ingevuld kan worden (die ook gesynchroniseerd worden) en kun je daar adressen als een tekstblok (zoals in Google) invoeren.
Ook kan ik (sinds kort, dat wel) per gmail-account een apart adresboek (dus privé-adressen met mijn privé-account en mijn zakelijke adressen met mijn zakelijke account) synchroniseren.
Ten slotte kunnen er ook nog 10 velden gesynchroniseerd worden die je zelf kunt bepalen.
Kortom, wat mij betreft beter en flexibeler

. Ik gebruik het nu al weer ruim een half jaar en heb het nog op geen enkel foutje kunnen betrappen.
Dat geschreven hebbende, heb ik natuurlijk nog geen antwoord gegeven op de vraag

.
Ga daarvoor naar Extra -> Add-ons en zoek gcontactsync op. Klik dan op de Opties-knop.
Er verschijnt nu een instellingen-menu. Kies hiervan de optie 'Main', waarna er een aantal synchronisatie-mogelijkheden verschijnen. Vink de optie "Always update Gmail when a contact is updated in Gmail and Thunderbird" aan en vink de optie "Enable fetch-only mode etc" uit.
Vink dan ook meteen de optie "Parse names from Google contacts in First and Last names" aan.
Op het blad "Adresses" kun je aangeven hoe de adresblokken samengesteld zijn. In principe hoef je hier niets aan te veranderen. Je kunt hier eventueel de optie aanvinken om de oude adresregels te verwijderen nadat deze geconverteerd zijn naar de adresblokken.
De overige tabbladen spreken (denk ik) voor zich.
Succes en als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel.