Jabber/XMPP instant messaging, vrij en open zoals het moet

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.

Ik chat met Jabber/XMPP omdat

wat kletsen altijd gezellig is
2
33%
ik graag roddel over anderen
0
Geen stemmen
het niet zo MSN slettig is
0
Geen stemmen
het niet zo IRC nerdy is
0
Geen stemmen
het tijd is voor iets anders
2
33%
ik een meer serieuze reden daarvoor heb ;-)
2
33%

Totaal aantal stemmen: 6

common sense

Berichtdoor common sense » 10 September 2008, 19:59

Vandaag was ook weer een mooi moment om MSN te laten voor wat het is, geloof ik. :wink:

SamuëlM

Berichtdoor SamuëlM » 10 September 2008, 20:41

Omdat het nu plat ligt bedoel je? Kan wel aan een server liggen maar ik herinner me nog dat Skype er ook eens last van had. Al is het niet vandaag. Die is peer to peer ;)

SamuëlM

Berichtdoor SamuëlM » 17 September 2008, 8:10

Tot zover Jabber :? De bedoeling was om geleidelijk over te schakelen op Jabber. Maar dat is onmogelijk. Dit omdat video- en audiochat onmogelijk is. Dus misschien in de toekomst wel ...

common sense

Berichtdoor common sense » 18 September 2008, 6:42

SamuëlM schreef:Tot zover Jabber :?

Jammer, dat je het niet ziet zitten. Voor iedereen die het wel een kans wil geven, stel dan gerust vragen aan me via Jabber. Misschien kan ik je wel overtuigen van de vele voordelen. Geen reclame, geen SPIM, veilig, open-protocol, open-source, aardige mensen :D

Mijn JID (Jabber ID) staat hieronder...

SamuëlM

Berichtdoor SamuëlM » 18 September 2008, 7:34

common sense schreef:Jammer, dat je het niet ziet zitten. Voor iedereen die het wel een kans wil geven
ik zie het wel zitten, maar het heeft kanttekeningen. wanneer ik aan anderen voorstel om over te schakelen op jabber, is de eerste reactie "jabber? wat is dat?" dus ik moet eerst aan heel wat mensen uitleggen wat het is :( het werd opnieuw geïnstalleerd en er is nu een andere manier om anderen met open standaarden te leren kennis maken. ik krijg behoorlijk wat pps. gewoon even zeggen dat ik het niet open omdat het geen open standaard is. dus een zachte dwang gebruiken om open standaarden te gebruiken. daar er een leuke functie zit in adium die ontbreekt in microsoft messenger, werd adium opnieuw geïnstalleerd. wat overhaalde me juist?

- open bron
- open standaard
- zuinig met bandbreedte
- mega steengoed growl
- chatten met tabs

voordien had ik microsoft messenger en skype. nu enkel adium. al is er geen audio- en videochat, het komt er wel in. ondertussen langzaam duidelijk maken aan de msn lijst wat de voordelen zijn. ze weten van het microsoft messenger probleem dat er niet met tabs kan gechat worden. dus de msn lijst langzaam verkorten en de jabber lijst langzaam verlengen. en wanneer er één mee begint, worden ook anderen aangemoedigd om over te schakelen. hetgeen nu wel reeds vaststaat, is dat velen met windows live messenger zullen blijven werken. toch minstens tot er video- en audiochat inzit.

wanneer ik de reactie krijg dat adium enkel op macintosh werkt, gewoon zeggen dat dat geen probleem is, daar ze voor windows geen adium nodig hebben en ook de reden waarom niet.

common sense

Berichtdoor common sense » 22 September 2008, 19:51

SamuëlM schreef:
common sense schreef:Jammer, dat je het niet ziet zitten. Voor iedereen die het wel een kans wil geven
ik zie het wel zitten, maar het heeft kanttekeningen. wanneer ik aan anderen voorstel om over te schakelen op jabber, is de eerste reactie "jabber? wat is dat?" dus ik moet eerst aan heel wat mensen uitleggen wat het is :(

Mooi dat je het uit wil leggen! Want vaak is het kennis maken met iets anders of iets nieuws waar het menselijke kuddedier voor terugschrikt.
:D

SamuëlM schreef:daar er een leuke functie zit in adium die ontbreekt in microsoft messenger, werd adium opnieuw geïnstalleerd. wat overhaalde me juist?

- open bron
- open standaard
- zuinig met bandbreedte
- mega steengoed growl
- chatten met tabs

voordien had ik microsoft messenger en skype. nu enkel adium.

Aha, een Adium fan! Pidgin (eigenlijk libpurple) met een fraaie OS-X interface. Voor windhoos of Linux gebruikers adviseer je dan gewoon Pidgin, minus de steengoede growl dan natuurlijk...

PS, voor de Linux Pidgin is er overigens ook zoiets als Growl: D-Bus

SamuëlM

Berichtdoor SamuëlM » 22 September 2008, 20:29

common sense schreef:Aha, een Adium fan!
niet bepaald ;) het is wel het enige programma die het dichtst ligt bij wat ik er momenteel van wil. indien mozilla met een im zou komen (al dan niet via instantbird), stop ik onmiddellijk met adium. het is trouwens wel vreemd dat pidgin niet gewoon platformonafhankelijk is. waarom niet gewoon in adium dezelfde functies steken als in pidgin, het versienummer gelijktrekken en de naam veranderen van adium naar pidgin? :o

common sense

Berichtdoor common sense » 23 September 2008, 7:39

SamuëlM schreef:het is trouwens wel vreemd dat pidgin niet gewoon platformonafhankelijk is. waarom niet gewoon in adium dezelfde functies steken als in pidgin, het versienummer gelijktrekken en de naam veranderen van adium naar pidgin? :o

Uhm, als je heeel erg graag wil kun je Pidgin best op de Mac draaien. Dan onder X11. Wel zelf builden van source.
http://pidgin.im/pipermail/devel/2007-September/003430.html
http://heath.hrsoftworks.net/archives/000153.html
(lijkt me overigens tamelijk zinloos als je Adium draait, maar goed, smaken verschillen)

Het verschil met Pidgin is gemaakt om het meer de Mac look-and-feel mee te geven, dus geen menu in je window etc. X11 progjes op de Mac komen toch een beetje vreemd over, voor de gemiddelde Mac gebruiker. Mij lijken de verschillen helemaal niet zo'n probleem.
Laatst gewijzigd door common sense op 23 September 2008, 7:47, 1 keer totaal gewijzigd.

SamuëlM

Berichtdoor SamuëlM » 23 September 2008, 7:46

x11 is voor macintosh programmatuur toch eigenlijk gewoon verspilling van tijd en geld? waarom niet gewoon een standaard versie maken? OpenOffice.org is een goed bewijs dat het echt wel kan.

common sense

Berichtdoor common sense » 23 September 2008, 7:50

SamuëlM schreef:x11 is voor macintosh programmatuur toch eigenlijk gewoon verspilling van tijd en geld?

Juist niet. Het is veel sneller, makkelijker en goedkoper om een van oorsprong Linux programma mbv X11 op de Mac te draaien. Het aanpassen naar de native Mac UI kost veel programmeer tijd en geld. Dus daarom mag je erg blij zijn met je gratis Adium!

SamuëlM

Berichtdoor SamuëlM » 23 September 2008, 8:34

daar wordt net de fout in gemaakt. programmatuur hoort toch niet van oorsprong of macintosh, of een linux distributie of windows of bsd of wat dan ook te zijn? :( een goed programma is platformonafhankelijk.

Z_God

Berichtdoor Z_God » 23 September 2008, 23:28

Als *alles* op de Mac met X11 werkte, had ik er nu misschien één gehad. Helaas werken juist maar enkele applicaties met X11, dus ik zie mezelf niet snel met Mac OS X werken.

Ik snap de nadelen van X11 helemaal niet, ik maak zelf juist wel vrij intensief gebruik van alle voordelen die het biedt. Waarom zou je geen X11 willen?

SamuëlM

Berichtdoor SamuëlM » 24 September 2008, 7:45

daar dit onderwerp over jabber gaat, open ik een onderwerp over x11 in de vergaarbak

common sense

Berichtdoor common sense » 21 November 2008, 7:50

Toch maar even melden hier, sinds vanmorgen is de Jabber service van http://www.jabberweb.be weer beschikbaar. Dit na een week of twee down te zijn geweest. Ik weet het fijne er verder niet van, maar fijn dat ie nu weer werkt! :)

Koen_92
Mozilla/5.0 (X11; Linux x86_64; rv:10.0.12) Gecko/20100101 Firefox/10.0.12

Re: Jabber/XMPP instant messaging, vrij en open zoals het mo

Berichtdoor Koen_92 » 3 April 2013, 20:57

Misschien toch leuk om zo'n oud topic als dit weer even nieuw leven in te blazen, want de situatie is momenteel heel wat anders als in 2008. Ten eerste wordt het in 2008 nog ongekend populaire MSN op 8 april stopgezet:
http://tweakers.net/nieuws/87314/live-m ... skype.html

Maar goed dit heeft ook zijn reden: De populariteit van MSN is sinds 2008 bergafwaarts gegaan door andere chatdiensten. Microsoft heeft daarom besloten er maar mee te stoppen. Mocht je MSN nog willen gebruiken: Je kunt overstappen op Skype. Dat is namelijk nog meer gesloten dan MSN (het MSN-protocol is tenminste nog gereverse-engineered, dat is met Skype nog niet gelukt).

Hoe chatten mensen tegenwoordig dan? Nou ja tegenwoordig is alles meer en meer smartphones, waar Whatsapp toch het meest populaire protocol is. (Heb ik zelf een enorme hekel aan want het is gesloten én ook nog eens enorm slecht beveiligd).

Het merendeel van de mensen die tegenwoordig nog op een desktop zit, zit ook op Facebook en chat dus ook via Facebook. Voordeel tegenover MSN: Facebook gebruikt het open protocol XMPP! Helaas moet dit dan wel via de servers van Facebook gaan en daar zullen ze vast het één en ander mogen doen met je gesprekken (doorverkopen van logs sluit ik niet uit al is er geen hard bewijs voor).

Zoals ik in 2008 aangaf was ik toen nog een fanatiek MSN-gebruiker. Waar ik MSN momenteel nog zeker gebruik (zolang het nog kan) wordt dat minder en minder. Als alternatief gebruik ik nu Google Talk (ook XMPP) en old-skool IRC.

Hoe zit het met de andere mensen hier? Welke MSN-gebruiker stapt hier over op Skype? Wie zit nu ook ergens op XMPP? Of is het allemaal WhatsApp?

Terug naar “Open source software”