Jabber/XMPP instant messaging, vrij en open zoals het moet

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.

Ik chat met Jabber/XMPP omdat

wat kletsen altijd gezellig is
2
33%
ik graag roddel over anderen
0
Geen stemmen
het niet zo MSN slettig is
0
Geen stemmen
het niet zo IRC nerdy is
0
Geen stemmen
het tijd is voor iets anders
2
33%
ik een meer serieuze reden daarvoor heb ;-)
2
33%

Totaal aantal stemmen: 6

common sense

Berichtdoor common sense » 3 Maart 2008, 12:39

adri schreef:Toch, als ik in mijn adressenboek kijk, dan staan er maar enkele GMail-adressen in, tegenover redelijk wat hotmail-adressen...

Maar weet je wel zeker dat ze echt geen GMail account bezitten, en deze toevallig niet primair gebruiken? Ik zou het anders nog maar eens goed navragen.

We blijven ten slotte wel nederlanders, tegen gratis zeggen we niet snel nee. :o

common sense

Berichtdoor common sense » 3 Maart 2008, 19:43

Of beter; nog een sub-polletje;

wie heeft er hier allemaal een GMail account?

nirwana
Beheerder

Berichtdoor nirwana » 3 Maart 2008, 19:54

common sense schreef:Of beter; nog een sub-polletje;

Of beter: wat voor soort mailadres gebruik je voornamelijk ?
a) een van mijn provider
b) Hotmail
c) Gmail
d) Yahoo!
e) Lycos
en zo nog wat opties...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over GIMP, Mozilla, OpenOffice.org / LibreOffice, opensource en Windows 10 ]

cysoon

Berichtdoor cysoon » 3 Maart 2008, 21:03

Ik, een stuk of 6-8 geloof ik... :roll: :lol:

PS: Ben helemaal verliefd op ubuntu...

adri
Moderator

Berichtdoor adri » 3 Maart 2008, 21:39

common sense schreef:Maar weet je wel zeker dat ze echt geen GMail account bezitten, en deze toevallig niet primair gebruiken? Ik zou het anders nog maar eens goed navragen.

Dat weet ik tamelijk zeker ja. :)

cysoon schreef:

Ik, een stuk of 6-8 geloof ik... :roll: :lol:

Ik heb er eentje, dat ik ongeveer net zo vaak gebruik als mijn e-mailadres van de provider.
cysoon schreef:PS: Ben helemaal verliefd op ubuntu...

Er gaat een wereld voor je open. :)
Afbeelding

common sense

Berichtdoor common sense » 3 Maart 2008, 21:49

adri schreef:Er gaat een wereld voor je open. :)

Met nadruk op open :D

En open kan dus ook erg macelijk zijn. Net zoals Jabber...

common sense

Berichtdoor common sense » 4 Maart 2008, 20:12

Niet alleen op Mozbrowser neemt de belangstelling toe, elders zien ze ook een opmerkelijke toename in pageviews. Stay tuned.

common sense

Berichtdoor common sense » 5 Maart 2008, 19:11

Hmm, bleef vooralsnog steken op 468 posts. Streef minimaal naar 486 (of het echte type nummer 80486). Of ben ik nu te nostalgisch?

Meer nonsense posts nodig dus! Wat een geweldig topic is dit eigenlijk. Gaat echt helemaal nergens over. :lol:

common sense

Berichtdoor common sense » 6 Maart 2008, 20:59

Hmm, AOL lijkt nu een opmerkelijke afslag te nemen door het eigen protocol te "openen". Ze doen blijkbaar voortaan aan "Open Washing". Open, dat verkoopt wel lekker. Maar ondertussen pushen ze een berg reclame meuk. Bah. Zero Points.

En wat was dat ook al weer, IETF ?
Iets met Internet en standaarden? :roll:

Edit: Als je het wat zonniger bekijkt, de XMPP AIM gateway kan eenvoudiger als open source verder, en er is nu minder reverse engineering daarvoor nodig. Maar het lijkt me niet echt het primaire doel van AOL. (de absolute internet heerschappij :wink: )

rebil

Berichtdoor rebil » 9 Maart 2008, 11:40

Ik ben zelf niet zo'n chatter, maar op aandringen van een vriend van mij ben ik er enkele jaren geleden toch mee begonnen (kost minder dan bellen). Mijn voorwaarde was wel dat het een vrij protocol moest zijn, dus Jabber. Ondanks mijn uitleg over de voordelen van Jabber is het daarbij gebleven: hij gebruikt Psi om met mij te chatten, maar nog altijd MSN voor zijn andere vrienden.

Ik vind het zeer spijtig dat er geen lijst meer bestaat van publieke servers met al hun mogelijkheden. De zoektocht naar een goede server is tegenwoordig nogal moeilijk. Op de webpagina's van de servers zelf is meestal ook niet veel informatie te vinden.

common sense

Berichtdoor common sense » 9 Maart 2008, 12:01

rebil schreef: Ondanks mijn uitleg over de voordelen van Jabber is het daarbij gebleven:

Hoi, een pionier dus!
(misschien wil je m'n www eens checken)

rebil schreef:Ik vind het zeer spijtig dat er geen lijst meer bestaat van publieke servers met al hun mogelijkheden. De zoektocht naar een goede server is tegenwoordig nogal moeilijk.

Jabber.org is met een nieuwe lijst begonnen na de restyling van de site en deze is nu nogal summier. Ik denk mede omdat het een vrij nieuwe lijst is, en de regels voor toevoeging zijn aangescherpt.

In het land der blinden is éénoog koning.

common sense

do ist der bahnhof

Berichtdoor common sense » 20 Maart 2008, 20:07

Voor de Ubuntu-fans (die toevallig ook nog anderhalf woord Duits spreken):
http://www.ubuntu-jabber.de/

Het valt me overigens wel op dat onze oosterburen aardig actief zijn met Jabber. Bijvoorbeeld nog een andere veel gebruikte server daaro:
http://web.jabber.ccc.de/

Tja, die missen de Jabber trein in ieder geval niet. :wink: Mis 'm niet, stap op tijd in.

common sense

Berichtdoor common sense » 21 Maart 2008, 18:34

rebil

Berichtdoor rebil » 23 Maart 2008, 21:42

common sense schreef:
rebil schreef:Ik vind het zeer spijtig dat er geen lijst meer bestaat van publieke servers met al hun mogelijkheden. De zoektocht naar een goede server is tegenwoordig nogal moeilijk.

Jabber.org is met een nieuwe lijst begonnen na de restyling van de site en deze is nu nogal summier. Ik denk mede omdat het een vrij nieuwe lijst is, en de regels voor toevoeging zijn aangescherpt.

Nogal summier, ja. Het kan toch niet zo moeilijk zijn om de service discovery te automatiseren en zo een lijst te maken met de mogelijkheden van elke server. Als ik ooit eens tijd heb zal ik eens zien of daar niks aan te doen valt.

Z_God

Berichtdoor Z_God » 24 Maart 2008, 14:44

Ik ben zelf ook wel eigenlijk een beetje verslaafd aan chatten. Ik gebruik (dus :P) Psi met de chatvensters in compact mode. Ik ben nog niets tegengekomen wat net zo lekker werkt en weinig ruimte op m'n scherm inneemt.
Het zoeken binnen het roster is wel lastig, maar dat schijnt in de volgende versie opgelost te zijn.

Ik draai een eigen Jabber server met verschillende transports.
Er zijn inderdaad nog veel mensen die AIM/ICQ gebruiken en soms ook nog MSN.

Sinds gmail ook Jabber ondersteunt, is het aantal Jabber gebruikers enorm toegenomen. Van de meeste mensen heb ik nu wel een Jabber adres. Een nadeel t.o.v. ICQ is wel dat ICQ heel makkelijk doorzoekbaar is. Ik word met name bij ICQ snel toegevoegd, omdat ik daar snel te vinden ben. Met Jabber zijn er nog niet echt centrale directories die zo populair zijn.

De toekomst ziet er ook wel goed uit. Met de gesloten netwerken gaat het sinds XMPP echt populair is niet echt goed meer. Er komen weinig nieuwe gebruikers meer bij, veel nieuwe gebruikers hebben een gmail account en chatten daar ook mee. Ik weet niet hoe het met de financiële cijfers van AIM/ICQ zit, maar ik weet dat MSN toch nog toe alleen maar flinke verliezen heeft opgeleverd.

Zoals blijkt kan dus alleen een chatdienst zoals gmail heeft tegenwoordig veel populariteit vinden. Het zal waarschijnlijk niet lang meer duren voor de gesloten netwerken om ook gewoon XMPP S2S te gaan implementeren. Dan zijn we ook eindelijk van de transports af en is het allemaal echt Jabber :)

E-mail had het probleem van incompatibele netwerken en protocols in het begin trouwens ook. Als je ziet hoe het daarmee gelopen is, dan valt er ook nog een hoop van Jabber te verwachten.

Sowieso moet je nu al Jabber gebruiken als je een beetje serieus wil kunnen chatten, omdat er een aanzienlijke groep gebruikers op zit. Daarnaast zijn de oude netwerken ook wel belangrijk, maar het is onmogelijk daar fatsoenlijk mee te werken zonder transports. Multi-protocol clients zijn leuk, maar te ingewikkeld als je regelmatig chat vanaf veel verschillende plekken met veel (honderden) mensen. Je wil namelijk gewoon kunnen chatten en je niet bezighouden met al die protocollen. Met transports zijn alle gebruikers voor het oog ook gewoon Jabber users.

Die oude netwerken zijn dus echt aan het verdwijnen. De "serieuze" chatter kan daarmee gewoon niet uit te voeten. Transports houden die situatie nog houdbaar, laat staan dat je die officiële clients van die gesloten zut gaat proberen ... (zitten die überhaupt wel in apt?)

Terug naar “Open source software”